Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Hogyan terjedt el a Starbucks és a nagy kávézóláncok?

Hogyan terjedt el a Starbucks és a nagy kávézóláncok?

Belegondoltál már, hogy minek köszönhető, hogy a világon szinte bárhova mész, előbb-utóbb összefutsz egy Starbucks-szal? Hogyan lett ilyen népszerű ez, és a hasonló nagy kávéláncok?

A világban alapvetően 3 nagy „kávéhullámot”, említhetünk meg. Ezek az utóbbi 150 év kávétörténetében nagy jelentőséggel bírtak, és a mai napig meghatározzák kávézási, fogyasztói kultúránkat: ez az olasz-, az amerikai- és az újhullám. Jelen cikkünkben a 2. kávéhullámmal szeretnénk megismertetni.

A legendás Starbucks és a többiek

Mi a különbség az amerikai és az olasz kávék között? Az italok szinte ugyanazok, csak az amerikai esetében mások az arányok: az espresso, macchiato, cappuccino és café latte itt legalább 3 méretben kapható, small, medium, large. A mérettel együtt változik a kávé erőssége, illetve más lehet a tej aránya és a tejhab állaga is. Ez az egyik oka, hogy a kávé karakteresebb jegyei iránt kevésbé rajongók is sokszor elcsábulnak egy-egy italra a Starbuckshoz és társaihoz.

Az amerikai kávézók – Starbucks, California Coffee Company, Costa Caffee, Coffeeshop Company – elsősorban a turisták és diákok kedvenc tartózkodási helyeként ismertek Magyarországon és a világban is. Sok diák esküszik rá, hogy egy ilyen kávézóban jobban fel lehet készülni a vizsgára, mint a könyvtárban. Az ingyen wifi, és a szinte korlátlan tartózkodási lehetőség pedig vonzóvá teszi a turisták és távoli munkavégzést végzők számára is. A végeláthatatlan ízesítések, méretek és állagok mellett még az is mellettük szól, hogy a duálbojleres gépek megjelenésével a gőzölési módszert is csúcsra fejlesztették.

A legnépszerűbb, legelterjedtebb kávézó a világban egyértelműen az amerikai Starbucks: az 1990-es években USA-ban 10 év alatt felvásárolta a kávézókat, az 1990-es évektől 2000-ig szinte minden munkanapon nyílt egy Starbucks a világon. A kávéláncnak a minőség legalább annyira fontos, mint a mennyiség: elképesztő gyorsasággal terjedt el a világban, ma már a kávézóik egyharmada Észak-Amerikán kívül található. Mindent a terjeszkedésnek rendeltek alá: 2000-re 2000 kávézót akartak, és ennek fényében arra törekedtek, hogy minden másolható legyen: eszerint határozták meg az üzletmenetet, a nagy franchise cégektől ellesve a munkafolyamatokat.

Szirupok és öntetek - amit az amerikai vonalnak köszönhetünk

A szirupok-ízesítések végeláthatatlan kavalkádja az egyik legnagyobb vonzereje a kávézóláncoknak. Alapvetően arról nevezetesek, hogy már olyan italkülönlegességeket is kínálnak, melyekben sokszor a kávé mellett más ízjegyek dominálnak, és a kevésbé elkötelezett kávéfogyasztók is könnyedén elcsábulnak. A téli szezonban hódít a mézeskalács és a gyömbér, ősszel a sütőtököt vegyítik a kávédba, tavasszal és nyáron gyümölcsös jegyek kapnak főszerepet, de az ehető virágok aromái is megjelennek már az italokban.

Számos esetben pedig a kávéhoz jól passzoló süteményeket elevenítik fel benne: áfonyás muffin, dobos torta, zserbó és még sok izgalmas különlegesség várja, hogy megkóstold. A hagyományos ízek kedvelőinek ott a karamellás, csokis, vagy vaníliás öntet, a merészebbeknek pedig olyan ízesítésű szirupok, melyek már önmagukban is ellentmondást, extrémitást jelentenek, mint a pisztácia, a dohány, a brandy vagy a sóskaramell. A mindenre elszántakat várja a zsákbamacska ízesítés: olykor ugyanis megjelennek olyan kávék a piacon, mint a Hupikék Törpikék és az Unikornis. Gyakorlatilag ma már bármit beleraknak egy kávéba, ami a baristáknak eszébe jut, a fantázia szabta határok a gasztronómia e területét is elérték.

Ahhoz, hogy különlegességeket kóstolj, ma már ki sem kell mozdulnod a lakásból. A MindigKávénál mindenkire gondolunk, igyekszünk változatos kínálatot biztosítani neked: számtalan különböző ízű szirupot rendelhetsz webshopunkból étcsokoládé, mogyoró, vanília, görögdinnye, mangó, kókusz, karamell, fahéj és rózsa ízben, hogy otthon is kedvedre kísérletezhess.