Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Egészségünk őre: a kávé!

Egészségünk őre: a kávé!

Korábban lépten-nyomon arról hallhattunk, hogy a túlzott koffeinfogyasztás káros lehet szív, - és érrendszerünkre vagy negatív irányba befolyásolhatja vérnyomásunkat. Szerencsére ezeket a megállapításokat egyre több kutatás megcáfolja, sőt, a rendszeres kávézás pozitív hatásaira hívják fel figyelmünket. Az alábbiakban összegyűjtöttük, hogy az élvezeti érték és élénkítő hatás mellett, egészségünk megőrzése érdeklében, miért érdemes rendszeresen feketét fogyasztanunk, illetve milyen tévhitek vannak a világban a kávéval kapcsolatban.

Az orrunk előtt bezáródó metróajtó vérnyomásnövelő hatása, vagy gyerekünk intője nagyobb egészségkárosodást okozhat, mint a kávézás. – Szendi Gábor

TÉNY: Rengeteg antioxidánst tartalmaz

Az antioxidánsok szervezetünk létfontosságú alkotóelemei. Fő feladatuk, hogy megvédjék a szervezetet az oxidációs folyamatok következtében keletkezett szabad gyökök vagy egyéb oxidáló anyagok káros hatásaitól, amelyeknek végeredménye krónikus megbetegedés vagy rák is lehet. Az áfonya, a dió, a petrezselyem vagy pl. az alma mellett, a kávé kiemelkedő mennyiségű antioxidánst tartalmaz, pl. kétszer annyit, mint hasonló mennyiségű zöld tea!

TÉVHIT: Hozzájárul a csontritkulás kialakulásához

Ez a tévhit azért alakulhatott ki, mert egyes kutatások arra utaltak, hogy a koffein növeli a vizelettel történő kalciumürítést, így befolyásolja a kalciumegyensúlyt vagy a csontsűrűséget. A legújabb eredmények szerint ez a veszteség minimális, napi 2-3 adag kávé fogyasztása sincs erre hatással. A túlzott (napi 6 adagnál is több) kávéfogyasztás kis mértékben fokozhatja ugyan a vizelettel történő kalciumkiválasztást, ám ez sem rejt számottevő egészségügyi kockázatot egy egészséges szervezetben.

TÉNY: Alacsony a kalóriatartalma

A kávéban található koffein gyorsítja a szervezet anyagcseréjét, emellett kalóriatartalma elenyésző. Üresen vagy édesítőszerrel fogyasztva a fogyókúrázóknak kifejezetten hasznos. Ezen kívül sok niacint, káliumot és magnéziumot is tartalmaz, valamint csökkenti a cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

TÉVHIT: Kiszáradást okoz

A koffein csak a sejtek közötti terek víztartalmát csökkenti, a sejten belüli folyadékmennyiséget nem befolyásolja. A vízhajtó hatás legalább 250 mg koffein elfogyasztása esetén érvényesül, ehhez viszont hirtelen 4-5 csésze kávét kellene meginnunk. Slusszpoén, hogy a rendszeres kávéfogyasztók ehhez a hatáshoz is hozzászoknak.

TÉNY (+ TÉVHIT): Szívünk se bánja meg

A kávé ugyan rövidtávon megemelheti a vérnyomást, hosszútávon ez mérséklődik, ráadásul napi 1-3 csésze kávé rendszeres fogyasztása 24%-kal csökkentheti a szíveredetű elhalálozás arányát. Tévhit, hogy a koffein növeli a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. Ez a „mítosz” talán azért tarthatta magát ilyen sokáig, mert a sok kávét fogyasztók között az átlagnál több az, aki fizikailag inaktív, stresszes életet él, sok egészségtelen ételt eszik és magasabb az alkoholfogyasztása.

A fenti információk nem tekinthetőek orvosi ajánlásnak, csupán figyelemfelkeltő célzattal készültek!

Tartalomhoz tartozó címkék: Egészség Érdekesség